Grönan och Liseberg kan slå sig i väggen - jag har varit på Six Flags!! =D

Tidpunkt: 14.00
Väder: 28 grader
----

Hörde att det regnar hos er i Sverige.. Jag hoppas det hinner regna klart tills jag kommer hem iaf ;-)

Igår var en helt underbar dag!! Jag åkte till Six Flags med två tyskar (Julia och Mai) och en colombian (Angela). Det var såå roligt, och jag ska försöka berätta om upplevelserna utan att babbla för mkt ;-) (Vilket kommer vara svårt...)

Vi åkte hemifrån Livermore vid halv tio ungefär, jag Julia och Mai, och så begav vi oss till Dublin för att hämta upp Angela. Ju närmre Vallejo, där Six Flags finns, vi kom desto mer bilar blev det. På slutet stod vi nästan still t o m. Så vi kom fram vid halv ett tiden ungefär och gick för att köpa biljetter. Vi hade en rabattkupong, så vi kunde köpa biljetter till barnpris, 29.99 dollar. Sen när man väl har en biljett får man åka allt som finns där! Det är alltså inte som på Liseberg och Grönan att man dessutom måste köpa åkband. Något som vi dessutom fick reda på lite för sent, var att man kunde köpa Flash pass för 20 dollar (tror jag det var) och då slapp man köerna! Då kunde man bara springa från attraktion till attraktion! Om jag skulle åka dit en gång till skulle jag absolut köpa det, för annars fick man ju stå i kö 90 procent av tiden!

Angela var den enda som hade varit där förut så hon fick agera lite guide i början och hon började med att leda oss till Medusa. Jag hade aldrig sett nåt liknande förut! Det var looper på looper på looper, och jag var så skraj innan! Men nu för tiden bangar jag inte för nåt, haha! Man kunde sitta fyra bredvid varandra, vilket var bra, så vi fick en egen rad! Sen när vi väl körde i gång... Oj vad jag skrek!! De andra tjejerna bara skrattade åt mig efteråt haha! Dessutom blundade jag hela vägen!! Har ju aldrig åkt nåt upp och ner förut, så det var skitläskigt! =)


Efteråt skakade benen, men det var en härlig känsla!

Efter den åkturen började jag och Angela bli lite hungriga, så vi ville köpa något att äta. Det ville dock inte Julia och Mai, de ville hellre se delfinshowen, så vi delade på oss. Jag och Angela hann ändå med att se showen, fast vi fick inte lika bra platser som de andra. Delfinerna var helt otroliga! Jag fattar inte hur man kan lära delfiner att dyka och dansa och göra konster på begäran!


När vi träffades igen efter det, bestämde vi oss för att vi skulle splittra oss igen, för Mai och Julia ville se några fler shower, och jag och Angela ville åka så mkt som möjligt. Det var ett bra beslut, för det är lättare att komma överens om vad vi ska göra om man är två, till skillnad från fyra =)

Så sen sprang jag och Angela mellan attraktionerna för att hinna med så mkt som möjligt! En sak vi dock inte hade räknat med, var att man inte fick lämna väskan vid attraktionen under åkturen, så vi var tvugna att låsa in dem i ett skåp. Det enda man fick ha med var sånt som fick plats i fickorna. Och i skåpen fick man bara ha sakerna högst två timmar, och det kostade en dollar varje gång man låste in dem. Så det gick lite onödigt mkt pengar där. Vi skulle ha lämnat väskorna i bilen istället...

Min absoluta favorit var definitivt Medusa! Det var det första och sista vi åkte! Sista gången blundade jag dock inte en enda gång! Det var så häftigt att åka i looper upp och ner!!

De andra attraktionerna var oxå helt galna! Det fanns en som hette boomerang som åkte fram och tillbaka! Först åkte man bakåt, uppåt, så man tittade rakt ner i backen. Där stod man still en sekund och så sköts man ner igen och åkte med världens fart i flera looper efter varandra! Sen åkte man högt upp framåt istället, och satt stilla där en sekund, innan man sköts bakåt och åkte looperna bakåt!! Och det kan man inte tro, men det var faktiskt läskigare att åka bakåt än framåt! =)

Det fanns en annan som fungerade ungefär likadant som hette Vertical Velocity. Där satt man två och två, och först sköts man framåt i världens fart och åkte runt som en korkskruv, kan man nog kalla det. Sen sköts man bakåt och åkte uppåt i nittio grader och stirrade rakt ner i marken! Skitläskigt! =) Sen sköts man framåt igen i en snabbare takt och åkte lite längre, och sen bakåt igen och åkte ännu högre upp! Så himla häftigt!!


Så här satt man.


Så här ser ena änden ut, "korkskruvs-änden" (Det röda)

Det röda tornet som ni ser, är andra änden. Den går 90 grader rakt upp!! =D

En annan härlig attraktion var Tasmanian Devil. Jag tror en liknande sak finns på Grönan eller Liseberg, för jag har åkt den förut. Man sitter i en ring och så slungas man fram och tillbaka som Vikingaskeppet ungefär. Med den lilla skillnaden att man samtidigt snurrar runt! Den var så skön och avkopplande! Trots att den gick så snabbt och så högt upp att man lyfte i sätet, så satt jag och Angela och njöt bara, medan andra skrek! Kanske var det så att vi var för trötta för att ens tänka tanken att det kunde vara läskigt, haha =) Den åkte vi två ggr på raken.


På nöjesparken fanns det även en del djur, som t ex delfiner, sjölejon, pingviner, hajar och annat... Jag och Angela hade dock inte så stort intresse av att se dem. De enda vi såg var delfin showen, och sen pingviner som vi gick förbi!


Jag trodde pingviner måste vara där det är kallt..?

Det fanns en attraktion som var likanande Balder på Liseberg, helt gjord i trä. Den var helt okej! Men inte lika skön som de andra, för det skakde en del.



En annan härlig attraktion var Big Spin. Man satt fyra i samma vagn, två och två mitt emot varandra. Samtidigt som den åkte upp och ner som en berg och dalbana, så snurrade man runt! Hur häftigt som helst! =)



Det har varit en helt lyckad dag!! Så underbart kul! Men jag kan inte fatta vilka slags attraktioner det finns, alltså! Här ligger verkligen Grönan och Liseberg i lä! Det fanns så många olika saker, så vi hann inte ens med att testa alla! På Grönan eller Liseberg brukar man ju komma igenom de man vill åka, och så får man börja om igen ;-) Jag som har tänkt åka till Grönan i sommar! Hoppas jag inte kommer att känna mig besviken bara!

Innan vi åkte hem, träffade vi på några maskotar =)

    


Puss o kram//Carin

Kommentarer
Postat av: syster

Kunde du åka allt det där? Blev du inte yr?! Min dröm är att få åka till sixflags! (förresten, du kanske svarade på mina frågor i texten, jag hann inte läsa den nu). Nu ska jag hem till min NYA lägenhet! Där har jag inget internet än. :)

STOR KRAM!

2009-05-11 @ 15:18:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0