Shopping med miss Molly

Tidpunkt: 20.50
Väder: 13 grader
----

Nu måste jag bara skriva av mig lite av min frustration! Den här kvällen har varit helt galen! Barnen har varit vildare än någonsin, helt sjukt! Kate har tjatat om mamma hela dagen, och sen när hon äntligen kom hem, vad gör Kate då? Jo, hon skriker och bråkar och gråter! Stackars mamma får ju inte en lugn stund! Och Molly är snäppet värre.. Helt galet har det varit! Sen frågade Ann om jag ville med till Safeway, för hon skulle inhandla lite matvaror. Visst, svarar jag. Kunde vara skönt att komma ut ur huset ett tag. Tanken var väl från början att det bara skulle vara vi två, men när Molly hörde att vi skulle ut, så började hon tjata om att följa med. Hon älskar att följa med när mamman åker någonstans för att handla. Men idag hade hon verkligen inte förtjänat det! Om jag hade fått bestämma, så hade hon inte följt med. Men mamman frågade Molly till sist (efter mkt tjat från Mollys sida): are you going to be good? Are you going to be quiet? Självklart var Molly ängeln själv och svarade att hon skulle vara sååå snäll! Men både jag och Ann visste ju bättre... Men Ann tog med henne iaf. Och tror ni hon betedde sig bra i affären? NEJ! Hon gnällde och klagade på att hon var hungrig och törstig! Vid ett tillfälle sa Ann till henne att om hon slutade nu, skulle hon få en treat när vi handlat klart, men hon fortsatte, och Ann sa: sluta på en gång annars får du inget, och hon fortsatte, och Ann sa: sluta på en gång annars får du inget. Och hon fortsatte... Jag erbjöd mig till och med att ta Molly och gå ut i bilen och vänta där tills hon var klar. Men Ann tyckte att its not fair to you, men jag svarade att det här var ju inte rättvist mot henne heller. But Im used to it svarar hon då.. Och det är ju det som är det hemska... Hon låter ju Molly bara hålla på, och gör inget åt saken! Hon gör inte det hon säger att hon ska göra! På slutet blev det så att Molly fick inte den där dounaten hon ville ha, men efter att ha bett mig och Ann om ursäkt (som Molly alltid brukar göra.. hon kan spelet bra...), så kom vi ändå hem med en morotstårta, som vi sedan delade på... Inte ett dugg skickligt handlat tycker jag, Ann måste ju visa vem det är som bestämmer! Jag blev så frustrerad där jag gick bakom Ann och Molly i affären... Hur skulle du ha hanterat situationen..?

Puss o kram//Carin

Kommentarer
Postat av: Maja

Man får lixom spel ibland, men när du har barnen själv så var konsekvent. Hur man gör med föräldrar vet jag inte, men på nåt sätt så verkar mamman ändå medveten om att barnet "spelar" ut henne. Men uppmuntra mamman när hon vågar säga ifrån och sätta gränser.

Åhh vad jag är avis på dig... Blir lixom så inspererad av att bli Aupair. Det är inte en dans på rosor men man får mycket erfarenhet och perspektiv på livet med mera!

Jo det ska bli toppen att åka till Tanzania, så spännande! Jag hoppas att jag får mersmak på volontärarbetet så jag tar chansen att åka på någon mer resa i den formen!

Ta hand om dig!

kram på dig

2008-11-21 @ 08:57:45
URL: http://majalenasofi.blogg.se/
Postat av: Klas

Heeej

Jag måste säga att du är bra grym. Du är en bra stark tjej som klarar av detta med att vara au pair. Men jag visste på förhand att du skulle klara det. Men det är bra kul att läsa på din blogg om allt du är med om.

Tack för att du påminner mig om riskerna med att dyka....;) hihihih...men det är ju bara att skratta år det så här i efterhand. Dock har jag fått varna en del barn och ungdomar på simhallen, om riskerna vid dykning från simkanten.



Jag har kvar jobbet från i sommras. Jag jobbar lite där, men inte så mycket.



kram



Har du varit mycket på Donking Donuts då?...:)

2008-11-21 @ 10:40:38
URL: http://klabbesworldtwo.blogg.se/
Postat av: carro

ja, väldigt trist! men jag hoppas vi får det bra i Miami :D Hur har du det då? Hur länge har du varit Au Pair?

2008-11-21 @ 16:59:45
URL: http://ccaarro.blogg.se/
Postat av: Daniel Ledstam

Man måste vara bestämd och visa att tjat inte lönar sig. Däremot kan man belöna med något gott den gång barnen har klarat av en shoppingrunda utan tjat. Happy surprise for them!



Du klarar det där fint. Det låter som du redan har 3 barn hemma i sverige...

Daniel.

2008-11-21 @ 21:06:19
Postat av: Maria A

Hej Carin!



Jag har läst din blogg lite då och då men inte kommenterat förrän nu. Jag tycker du verkar klara ditt au-pair jobb väldigt bra. Själv gör jag mitt bästa för att motivera patrull Björnen att fortsätta med scouting.

När det gäller gnälliga barn i affären är mitt tips att förebygga beteendet med att ge barnen lite mer ansvar, hjälpa till med handlingen. Det kan t.ex. vara att hämta olika saker eller ge tips på vad man ska handla. Vettiga tips alltså, inte bara gnäll efter godis och efterrätt. När det gäller belöning och straff (uteblivet godis, vänta i bilen) är det förstnämnda förmodligen effektivast men om du väl hotar med något måste du vara konsekvent. Vad mamman gör kan du nog inte göra så mycket åt.

Lycka till med jobbet.

Kram från Maria

2008-12-02 @ 15:39:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0