Fakta om branden i L.A.

Tidpunkt: 13.20
Väder:
18 grader, soligt
----

Det här inlägget har jag "lånat" från en annan au pairs blogg. För er som vill veta lite mer om situationen i Los Angeles. Kom dock ihåg att jag bor i närheten av San Francisco (Bay area, som det kallas..), vilket är långt från L.A.!

Varje år händer det, Santa Ana vindarna blåser över L.A. och orsakar wildfires som snabbt sprider sig. Brandmän tar hjälp av flygplan och helikoptrar även "The U.S Army" får rycka in för back-up.
Eldarna är nästan helt omöjlig att kontrollera. Det är vindarna som styr hur elden sprids och man kan bara försöka att omringa elden och försöka styra den ifrån hem och byggnader.
Mitt i stan är risken liten, det är mest runt om i bergen och the canyons runt om, men det är många kändisar som bor i bergen som har tvingats evakuera och tydligen har området där Operah Winfrey bor drabbats hårt! Förra året vet jag att Mel Gibson var tvungen att evakuera sitt mansion i Malibu. Många stora mansions så väl som 500 mobile homes är förstörda.
Det här är den största wildfire sen 1961 i L.A.! Dom senaste 48 timmarna har varit kritiska i många områden de mest drabbade områdena är runt Yorba Linda, Riverside- och Orange County, Carbon Canyon, San Fernando Valley, Sylmar och Santa Barbara. Elden sprider sig snabbt, men som sagt är det mest i gräs och träd beklädda områden i bergen, där elden tar rot. Många hem blir förstörda och just nu har över 160 hem bränts ner till grunden. Ca 12-20,000 har tvingats evakuera sina hem och mer är 1000 hem är fortfarande i stor risk.
Vår guvenör Arnold Shwarzenegger har ulyst katastoftillstånd i Los Angeles County.

Hela LA är täckt av ett lager med rök och det isolerar även värme och imorgon kommer det vara ca. 35 grader i L.A. och det är verkligen inte normalt med tanke på att vi är i mitten av November!
Min lägenhet luktar rök och det svider i ögonen för luften är så förorenad av brandrök. Det är obehagligt men centrala Los Angeles är inte utsatt. Däremot kommer dom stänga ner elen imorgon för att spara energi och för att undvika "power outages". Så hela Robertson Blvd. kommer vara utan el imorgon tack och lov är jag ledig! Inget kommer att fungera, inga kreditkort eller datorer och telefoner, jag vet inte vad dom tänker göra?
Jag som tänkt åka till stranden imorgon, det blir nog inte mycket av det, jag vågar inte köra mot Malibu man ser elden ifrån motorvägarna!
Ja, vi får hoppas att det lugnat ner sig imorgon och be om regn!

Puss o kram//Carin

Kommentarer
Postat av: Joakim Wennberg

Hej där :) Jag kommer att åka den 5 januari om allt går som det ska. Jag har fått en familj i Larchmont, som ligger ca 30 min utanför NYC på östkusten. Hur är allt och har gått för dig i SF? Vilka åkte du med? Angående branden så har jag en kompis som pluggar i Sant Barbara just nu...

2008-11-22 @ 00:06:41
URL: http://joakimwennberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0