Den amerikanska juletiden

Tidpunkt: 20.36
Väder: KALLT!
----

Ikväll åkte vi och tittade på ett väldigt julpyntat hus! Det var lång kö runt kvarteret av människor som ville komma in på gården och titta. Den här familjen gör det tydligen varje år och har olika teman. I år var temat The north pole factory. Hela gården var upplyst av massa färgglada julbelysningar; träden, buskarna, taket på huset, allt, och det hade byggts lite byggnader där det satt tomtenissar och arbetade på olika saker, det fanns en tågstation, ett postkontor som skickade iväg paket till "snälla barn" och dessutom fanns det ett vattenfall och vattnet mynnade ut i en bäck som gick genom trädgården. Över bäcken hade det byggts en fin bro, och där stod det en skylt att just på den bron har 50 st frierier genomförts! =) Det var helt otroligt vad mkt lampor, och framför allt tid som har gått åt för att bygga det här! På ett plakat fanns det bilder på alla som har varit med och genomfört det här, jag räknade inte hur många, men det var en del! På ett ställe kunde man skänka pengar, för deras elräkning under december månad är ju inte att leka med! Totalt lyser ca 310 000 lampor, varje dag under december! På en elstolpe tvärs över gatan, hade de t o m satt upp en extra grej (vet inte vad det kallas) för att annars skulle strömmen slås ut! Det som var lite roligt var att det inte bara satt en bössa uppe där man kunde lägga sin donation, utan man fick endera kasta prick på olika burkar, o se om man träffade, eller så kunde man slänga slantar i önskebrunnen. Tyvärr hade jag inte tagit med mig några slantar=( Men jag hoppas att det var många andra som gjorde det, för det här ska man absolut sponsra tycker jag! Tyvärr glömde jag ta med kameran, så ni kan tyvärr inte få se några bilder.

Men jag ska försöka bege mig ut någon eftermiddag/kväll och ta lite bilder på julpyntade hus så ni kan få se! Här är det smyckning på utsidan som gäller, och i Sverige är det på insidan! Men i några fönster kan jag faktiskt se några julgranar pyntade, och det ger mig julkänsla=) Har ni klätt granen än?

Nu ska jag lägga mig och kolla på en film, eller så ska jag läsa en bok. Får se hur jag gör. Trött är jag iaf...

Puss o kram//Carin

Kommentarer
Postat av: Klas

Jag får önska dig en glad jul och gott nytt år........



kram på dig

Klas

2008-12-21 @ 07:37:46
URL: http://klabbesworldtwo.blogg.se/
Postat av: Daniel Ledstam

Hej Carin.

Snart är julen här.

Hilma och jag har just kommit hem från Knutstorp där vi sågat ned en jättefin gran som vi sett ut i somras. Här är nästan snöfritt men temperaturen ligger runt nollan.

Igår hade vi liten julafton i mammas lägenhet. Alla var med utom Arne och Maria. När vi skulle gå hem tog Jonas livtag på mig i vardagsrumssoffan varpå jag reflexmässigt slog ut med vänsterbenet varpå hela vardagsrumsbordet for över ända med all juldekoration, ljusstakar, blomkrukor med mera. Lite kras blev det och Jonas skämdes endel. Tur att glöggen var uppdrucken!



Nåja vi önskar dig en fantastisk amerikansk jul!

Firar ni julafton på juldagen?

Glöm inte att sota skorstenen !!

Kram, kusin Daniel.

2008-12-21 @ 18:29:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0